– Resultaten visar att idrottsteknik, till exempel träningsklockor och mobilapplikationer, kan ge unga en känsla av kontroll men om analys och feedback uteblir finns risken att tekniken skapar mer stress än stöd, säger Mikael Swarén, forskare i idrottsvetenskap vid Högskolan Dalarna. 

Rapporten När varje steg mäts bygger på enkäter, intervjuer med 418 elever och 48 tränare från 24 idrotter. Användningen är högst på Riksidrottsgymnasium (ca 73 % jämfört med ~60 % på nationellt godkända idrottsutbildningar). Vanligast är olika typer av mobilapplikationer och pulsmätning. 

Många elever upplever kontroll över träningen tack vare informationen, men var fjärde känner stress eller osäkerhet. En stor del av deltagarna uppger att tränare uppmuntrar användning av tekniska hjälpmedel. Nästan hälften upplever att de inte ger någon effekt på tävlingsprestationen och många saknar återkoppling från tränarna. Tränarna själva uppger begränsad tid för analys och återkoppling där 21 procent av tränarna inte lägger någon tid alls på dataanalys och var fjärde tränare går aldrig igenom data med sina aktiva. 

– I stället för att samla in allt som går bör vi fokusera på några få mått som har stor betydelse för träningen. Då blir informationen mer hanterbar och meningsfull, menar Göran Kenttä, lektor vid Gymnastik- och idrottshögskolan och resursperson idrottspsykologi på Riksidrottsförbundet.

Rapporten visar att elever och tränare upplever att idrottsteknologi kan bidra till bättre beslut i träningen, men bara om användningen blir målinriktad och begriplig. Det kräver att tränare och aktiva definierar syftet med mätningen, väljer ett fåtal relevanta mått och skapar rutiner för gemensam uppföljning. Då kan idrottstekniska hjälpmedel bidra till både utveckling och hållbarhet i ungdomsidrotten. 

– Tekniken i sig gör ingen nytta om den inte diskuteras. När tränare och elever tar sig tid att tolka data tillsammans blir verktygen verkligt värdefulla, säger Fredrik Johansson forskare i idrottsvetenskap vid GIH. 

Läs hela rapporten här pdf, 698 kB. 

För mer information kontakta
Mikael Swarén
miv@du.se
070-388 21 36