Det senaste året har, Bygdegårdarnas Riksförbund, Folkets Hus och Parker, Riksidrottsförbundet, Sveriges Hembygdsförbund och Våra Gårdar arbetat tillsammans fört samtal med regeringen i frågan om krav på laddstolpar efter direktiv från EU. Regler som hade slagit hårt mot just ideella föreningar där en ökad kostnad hade kunnat vara förödande. Med de nya besluten undantas ideella fastighetsägare detta krav.

– Det här är ett mycket glädjande beslut. Krav på att bygga laddstolpar är en svår fråga för föreningslivet. Att sätta de kraven på ideellt engagerade människor, som vill bidra till sin närmiljö, är inte hållbart. Det hade blivit tufft både vid installation och vid drift, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Samtalen med regeringen har varit goda och riskerna för ideella föreningar tagits på allvar. Under hösten togs ett nytt förslag fram från regeringen och den 5 december togs beslut om att undanta ideella fastighetsägare från kravet.

– Vi som representerar ideella fastighetsägare har haft en mycket konstruktiv dialog med regeringen som har arbetat skyndsamt med frågan. Vi är glada att regeringen har förstått hur komplex denna fråga är för våra föreningar. Beslutet är av mycket stor betydelse för alla de ideellt drivna bygdegårdar, folkparker, nykterhetslokaler och idrottsföreningar med flera, som drivs av människors engagemang runt om i hela landet, säger Nina Andersson, VD på Folkets hus och parker.

Samtidigt är frågan bara löst för de kommande två åren. Från år 2027 finns fortsatt en risk att kravet återigen aktualiseras. Det är därför viktigt att det senaste beslutet betraktas som en långsiktig lösning hos regeringen som sträcker sig även efter 2027.

– Vi förstår att regeringen behöver hantera frågan i rätt ordning. Vi är glada för detta beslut och kommer fortsätta följa denna fråga och likande frågor i närtid säger Kenneth Lundmark, förbundschef på Bygdegårdarnas Riksförbund.

Kort om lagkravet och beslutet

Lagkraven gör gällande att byggnader med 20 parkeringsplatser eller fler ska installera minst en laddpunkt för elbilsladdning. För att uppfylla det krav på laddning av elfordon som anges i 8 kap. 4 § första stycket 11 plan- och bygglagen (2010:900) ska parkeringar med fler än tjugo parkeringsplatser som finns i, eller på tomten till, andra byggnader än bostadshus vara utrustade med minst en laddningspunkt för laddning av elfordon.

– Det nya beslutet undantar ideella föreningar som äger och driftar byggnaden från regelverket.

De nya kraven skulle skapa stora ekonomiska konsekvenser för föreningar som äger sin fastighet då en laddstolpe ska byggas. Finansiering av el-teknisk infrastruktur i fastigheterna skulle ske med ideella medel.

· Allmännyttiga ideella föreningar är momsbefriade och får skattemässiga problem med energiförsäljning.

· Små orter/avlägsna platser, med flera och ideella fastighetsägare, kan få orimligt många ladd-punkter i förhållande till behov.

· Ökade löpande driftskostnader.

· Ökad administration.

Följande organisationer har representerat Ideella fastighetsägare i frågan:

– Bygdegårdarnas Riksförbund

– Folkets Hus och Parker

– Riksidrottsförbundet

– Sveriges Hembygdsförbund

– Våra Gårdar